fredag 5 september 2014

Skörda, ta till vara och torka

 Skördetiden tar aldrig slut känns det som. Det är lätt hänt att man blir matt av allt som borde göras. plocka äpplen, plocka lingon,plocka svamp, skörda grönsaker och sen ta tillvara allt. När man sedan varit en ihärdig ekorre som fyllt sina vinterförråd fulla, så får man njuta av svampmackor, nässelsoppa, äppelmust och egen bär musli mitt i den kalla snöfylda vintern. Den är belöningen är värd all möda.

Jag väljer att torka en hel del av det jag skördar. Vårt kök har blivit till ett stort torkrum, där det torkas växter, rönnbär och äpplen i varje hörn.Vår ugn har omvandlats till en torkmaskin, som är igång dagligen.

Nässlor på tork ovanför köksbordet. Hängde upp dem i förra veckan, så nu är de torra nog att smulas sönder och läggas på glasburk.

De finns sjukt mycket rönnbär i år, som bara väntar på att plockas. Vad ska man då använda dem till? Jo man kan göra rårörda rönnbär, rönnbärsgele, rönnbärslikör, eller frysa dem hela för att använda dem i smoothies ( de har jag gjort). I smoothies märker man inte av de sura rönnbären, men man får de fina C-vitamintillskottet som kroppen behöver. Det räcker med 3 stycken rönnbär per portion för att fylla dagsbehovet av C-vitamin. Bästa vitaminpillret :)!


Jag har även gjort rönnbärspulver. Mixade rensade rönnbär till en slät smet som jag bredde ut på bakplåtspapper och torkade i ugnen först någon timme på 70 grader och sedan på 50 grader tills smeten blivit torr. Sen bröt jag sönder plattan i små bitar och mixade dem i en mixer med tät slutet lock (det funkade inte med en stavmixer, men om du har en mixer som du mal kaffebönor i så är den perfekt att använda).

Rönnbärspulvret kommer jag att använda på gröten, i muslin, i brödbak, i örtsalt, i vitaminpiller.

Äppelskivor på tork. Min fina man snickrade denna ställning åt mig ifjol. Den är just nu i full användning. Jag kärnar ur äpplena med en äppelkärnare, skivar dem tunt, hänger upp dem på ställningen och låter dem torka. Efter en vecka är de torra, då lägger jag dem i en glasburk med tät slutande lock. 

Äppelskivorna är toppen att ha i musli och barnen älskar dem som snacks.

Karljohan är toppen att torka. Jag tar de allra minsta som är fasta i köttet och hyvlar dem tunt med en osthyvel. In i ugnen på 50 grader tills de är kruttorra.

En del har jag torkat och satt i papperspåse, och en del har jag mixat till ett svamppulver som är toppen att ha som krydda i många maträtter.

Med detta inlägg vill jag visa för er att man kan komma långt med att rumstorka eller torka i ugnen, de behövs inga dyra torkaparater, visserligen kan det vara smidigt, men man tager vad man haver.

1 kommentar:

  1. Åh, underbart alltihopa!! Älskar också rönnbär :) De är så fina att trä upp på tråd och torka också. Gjorde Rönnbärschoklad i vintras...Mmm! Bästa kombon!
    Ha en riktigt bra helg!
    /Evelina

    SvaraRadera