onsdag 12 november 2014

Chaga Glögg


 Chaga Glögg

Idag var vi på skogs utflykt med våra vänner och barnen.
Jag hade kokat chaga glögg som vi drack.

Tänkte dela med mig av mitt ekologiska sockerfria recept.

Koka upp två bitar chaga ( eller 2 msk) i 2 liter vatten. Låt koka i 10 min. Fiska upp chaga bitarna och torka dem, de kan du nämligen använda igen om du kokar dem lite längre nästa gång.
Lägg i 2 1/2 dl bär ( tex. svartvinbär,lingon, blåbär eller tranbär). Jag använde svartvinbär.

Lägg även i glöggkryddor. En knivsudd malen kardemumma, en knivsudd malen nejlika, 1 tesked kanel, en tunn skiva av färsk ingefära eller en knivsudd torkad. En knivsudd malen vaniljpulver.

Låt koka ytterligare 10 min. Lägg i en rågad msk honung.
Låt dra ytterligare en stund (ju längre den drar destu godare blir den, går att koka upp igen om den svalnat). Sila av. 

Häll upp på termos och gå ut och njut. Eller sätt dig framför en brasa och låt det väl smakas. 

De här är glöggen jag tänker dricka i vinter. Köpt glögg med massa tillsatser och socker, som dessutom innehåller massa besprutad vindruvsjuice vill i alla fall jag inte hälla i mig.

Vill du läsa mer om chagans förträffliga egenskaper kan du göra det här.
Jag har skördat chagan själv, men de finns även att köpas i hälsokost butiker och eko butiker.
Vill du göra ekologisk glögg utan chaga gör som ovan och ta bort chagan ur receptet tillsätt mera bär i stället.

Kom ihåg att delta i utlottningen av Eko kivas presentkort i föregående inlägg.


5 kommentarer:

  1. Härligt recept! Underbara bilder! Nu längtar jag både efter glögg och ut i skogen :)

    SvaraRadera
  2. Jag har skördat över 100 kg Chaga svamp som jag varsamt trokat och packat i påsar. Tack för chaga glögg receptet.......;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj oj de var mycket chaga. Antar att du säljer. De är ju värt en hel del pengar. Ja hoppas du gillar chaga glögg också :).

      Radera
    2. Jag säljer i påse om 100g 150g 200g 250g eller mer för 200;- hg bjuder på frakten då.
      Kontakt via mikael.jansson.00@hotmali.se eller SMS till Chaga Expressen på 0735 889920 önskad mängd samt adress så kommer påse med posten.......;)

      Radera
    3. Jaha... :). Jag har som sagt egen chaga, men om någon som läser är intresserad kan de ju alltid ta kontakt med er.

      Radera