fredag 12 december 2014

Julpynta med matrester,loppisfynd och lite skräp


 Nu låter den här rubriken som om jag blivit tokig, men de har jag inte ännu blivit. Men nu är det faktiskt så jag har julpyntat med matrester, loppisfynd och lite skräp.

Vill man ha fina frostade fönster går det nämligen utmärkt att måla med resterna  ur en yoghurt eller filmjölks kartong (ni vet de där som lämnar när man klipper upp dem). Man målar bara i valfritt motiv på fönstret, när julen är över torkar man bara bort med en fuktig trasa.

Med lite snöflingor på fönstret så lägger man inte märke till att fönsterna inte längre är så rena. Har men inte snö ute till jul kan man ju i alla fall skapa illusionen om att det snöar.

 En julstjärna i trä från loppis för 1, 50 blev en snygg dörr dekoration.
 Gillar svart, som kontrast i vårt gråvita hem.
 Stjärnan var en lite tråkig fönsterstjärna, men blev till en dörrprydnad i mina händer.
 Nerblåsta lärkkvistar tycker jag är väldigt vackra i en vas med ekollon.
 Barnen och jag har gjort en girlang av lite omslagspapper som är runt chocklad. Ni vet sådant aluminium som lätt skrynklar ihop. 4 åringen fick i uppgift att göra små bollar, medan jag vecklade ut dem igen så att de gick att klämma runt en bomullstråd. Gillar att kombinera återanvändning och pyssel.
 Köpte ett helt gäng med gamla tomteluvor på loppis. För just gamla tomteluvor brukar ha fina bjällror.
 De blev till en bjäller-girlang.

 En annan girlang vi gjorde med barnen var utav toalettpappers rullar. Man klipper bara till 2 cm stora bitar, klipper upp ett hack, och limmar till en kedja. Enkelt, rustikt och fin återanvändning.

Slutligen ett tips på vad man kan göra av sina gamla räkningar. De finns ju inget tråkigare än räkningar, men om man klipper dem till snöflingor blir de ju en aning trevligare.

Jepp, här firas julen pyntat med matrester, loppisfynd och skräp.

5 kommentarer:

  1. Underbart! Bästa julpyntstipsen jag sett!!
    Trevlig helg!
    /Evelina - Evelinas Ekologiska

    SvaraRadera
  2. Håller med Evelina, bästa julpyntstipsen jag läst!

    SvaraRadera
  3. Vilka fina pynt! Påhittigt av dig.

    SvaraRadera